پنل کاربری
معرفی حوزه های علمیه
آمار سایت
    
    آمار بازدید
    بازدید امروز: 775
    بازدید دیروز: 674
    بازدید ماه:1449
    بازدید سال:220234
    بازدید کل:647401

نقش رسانه هاي جمعي در تهاجم فرهنگي و راهكارهاي مقابله با آن

نقش رسانه هاي جمعي در تهاجم فرهنگي و راهكارهاي مقابله با آن

نقش رسانه هاي جمعي در تهاجم فرهنگي و راهكارهاي مقابله با آن نوشته سهيلا مير كبير


شورای عالی حوزه ی علمیه قم
مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران
حوزه علمیه خاتم الاوصیاء(عجل ا... تعالي فرجه الشريف)
شهرفاضل آباد
استان گلستان

پایان نامه ی سطح دو (کارشناسی)

موضوع:

نقش رسانه هاي جمعي در تهاجم فرهنگي و راهكارهاي مقابله با آن

استاد راهنما: حجت الاسلام و المسلمین آقای ریاحی


پژوهشگر:
سهيلا مير كبير


زمستان 1391

أ

ب

 

تقديم به :
خورشيد مدينه او كه درخت علم در بوستان كلامش روئيد: بنيانگذاري حوزه هاي معرفت هزاران فقيه تربيت كرد و هزاران شاگرد همچون نسيمي خوشبو از كوي معارفش گذشتند و قال الصادق گويان كام تشنگان را عطر آگين ساختند.
و تقديم به روشني بخش جانها حضرت مهدي صاحب الزمان (عج الله تعالي فرجه شريف) آنكه پيوسته عطر يادش در خاطره ها مي پيچد و در هر صبح و شام، در هر نماز و نياز،منتظران سلامتي مي گويند و دعاي فرج مي خوانند..
و تقديم به آينه هاي ناب زندگيم آنكه در تمام امورات زندگي راهنما و راهبرم بوده اند پدر و مادر مهربان .

 

پ

 

تقدیر و تشکر:

با صلوات برمحمّد(صلوات الله عليه و اله) به حول و قوه الهي و عنايت آقا امام زمان (عجل ا... تعالي فرجه الشريف) و با تشكر از همدلي و ياري پدر و مادر عزيزم و راهنمايي هاي استاد ارجمند جناب حجت السلام والمسلمين حاج آقا رياحي و همچنين مديريت محترم علميه خاتم الاوصياء سر كار خانم حاجي آبادي و معاون پژوهش سر كار خانم حسيني و تمامي دوستاني كه دلسوزانه مرا در ارائه پايان نامه ياري نموده اند كمال تشكر را دارم.
از خداوند متعال و حضرت بقيه الله اعظم و ارواحناه فداه توفيقات روز افزون ايشان را خواهان و خواستارم.

 

 


ت

 

 

چکیده:
تهاجم فرهنگي عبارت است از تلاش برنامه ريزي شده و سازمان يافته يك گروه يا يك جامعه براي تحميل باورها ارزشها و اعتقادات، اخلاقيات و رفتارهاي مورد نظر خويش بر ساير گروه ها و جوامع است كه در آن عناصري از فرهنگ يك قوم بدون هيچ اجبار و الزامي به قوم ديگر منتقل مي شود.
در جهان امروز، سلطه گران برتسلط بركشوراسلامي هر روز در عرصه هاي سياسي، اقتصادي، نظامي به پيشرفتهاي زيادي دست مي يابند كه آنان با پيشرفت علم و تكنولوژي ابزارهاو شيوه هاي وسيعتري را در پيشبرد اهداف خود به كار گرفته از جمله ابزارها مي توان به ماهواره، اينترنت، موبايل، تلويزيون، موسيقي و ... اشاره كرد.
و همچنين روشهايي مانند فرقه سازي، اباحه گري، ترويج بي حجابي، روسپي گري و ... باور هاي ملتها را به چالش مي كشند و با اين حربها نهايت بهره برداري را مي نمايند كه تمامي اين مسائل تيرهاي زهر آلود تهاجم فرهنگي به قلب اسلام است.
در اين نوشتار سعي داريم به معرفي اجمالي عرصه ها و حوزه هاي آماج دشمنان بپردازم، بي ترديد نمي توان در همه جاي جامعه پليس و نيروهاي نظارت رسمي باشند اما مي توان با آموزش صحيح خانواده ها آنها را در مقابل اين تهديدها بنياد انداز حفظ كرد كه هذف از اين نوشتار، حفظ هويت فرهنگي و ملي، شناسايي آسيب هاي جامعه، از بين بودن طرح جدايي دين از سايت، تبليغ و ترويج آن در بين اقشار به خصوص نسل جوان و بيان راهكارها و بيداري ملتها و....
از آنجايي كه باعث تهاجم فرهنگي مهم است و يكي از عوامل گسترش آن رسانه ها هستند كه اين تهاجم مبناي مبارزه با اسلام و فرهنگ ناب ديني است و اينكه به اساس اسلام آسيب زده مي شود و بشر نابود خواهد شد به همين جهت در اين پژوهش سعي كرده تا با بررسي تأثيرات اين پديده راهي براي شناخت و فرهنگ غني اسلامي و رسيدن به خود باوري فرهنگي و اجتماعي جهت مقابله با فرهنگ سلطه گر، ارائه كنم.

واژگان كليدي : تهاجم فرهنگي، رسانه، فرهنگ، جنگ نرم، شبيخون فرهنگي

 


ث

فهرست مطالب
عنوان صفحه

مقدمه........................................................................................................................................2-1

بخش اول: کلیات تحقیق

فصل اول: طرحنامه

تعریف و تبیین موضوع ................................................................................................... 5
اهمیت و ضرورت تحقیق............................................................................................... 5
اهداف و فوائد تحقیق...................................................................................................... 5
پیشینه ي موضوع تحقیق.................................................................................................. 6
فرضیه تحقیق .................................................................................................................. 7
سوال های تحقیق............................................................................................................ 7
روش تحقیق ................................................................................................................... 7

فصل دوم: مفهوم شناسی

رسانه ......................................................................................................................... 10-9
تهاجم فرهنگي ..................................................................................................................... 12-11
شبيخون فرهنگي .................................................................................................................. 13-15
ناتوي فرهنگي ..................................................................................................................... 18-16
جنگ نرم ............................................... ................................................................. 20-18
بخش دوم : بررسي جايگاه و آثار فرهنگ در جامعه

فصل اول : جايگاه و نقش فرهنگ

فرهنگ چيست ...............................................................................................................22
ج
جايگاه و نقش فرهنگ ............................................................................................... 25-23

فصل دوم : آثار مهرو فرهنگ در جامعه

آثار فرهنگ در جامعه ............................................................................................... 28-27
تأثير فرهنگ در اركان و ابعاد گوناگون جامعه ............................................................. 31-29
فرهنگ پذيري در جامعه ........................................................................................... 32-31

بخش سوم : بررسي نقش رسانه

فصل اول : تقسيم بندي انواع رسانه

رسانه ها .................................................................................................................... 35
تلويزيون ................................................................................................................... 38-36
راديو ........................................................................................................................ 39-38
تلفن همراه ............................................................................................................... 40-39
ايميل ....................................................................................................................... 42-41
اينترنت .................................................................................................................... 44-43
ماهواره ..................................................................................................................... 48-44

فصل دوم : نقش و تأثير رسانه ها بر مردم

تأثيرات و نقش مهم رسانه ها بر زندگي و افكار مردم .................................................... 52-50
نقش رسانه در زندگي انسان ........................................................................................ 52-54
اهمیت وسایل ارتباط جمعی ........................................................................................ 54
آثار اجتماعی رسانه های همگانی ................................................................................. 57-54
تأثيرات رسانه ها در جهت گيري سياسي تود، مردم و نخبگان اجتماعي ......................... 58-57


چ


فصل سوم : مسؤليت اصلي رسانه ها

بررسي مسؤليت رسانه ها .......................................................................................... 62-60
مسؤليت بسيار بزرگ رسانه ها ................................................................................... 63-62
مسؤليت رسان ها، مسؤليت كه بايد مدني باشد ............................................................ 64
بخش چهارم : بررسي تهاجم فرهنگي

فصل اول : مصاديق و اهداف تهاجم فرهنگي

تسلط بر نظام سياسي ........................................................................................... 67
احساس حقارت نسبت به دين .............................................................................. 67
كم رنگ كردن اعتقاد به ولايت فقيه ...................................................................... 67
القاي نژاد برتر .................................................................................................... 68
انگيزه و رهبري جهان .......................................................................................... 68
قدرت اقتصادي .................................................................................................. 68

فصل دوم : روشهاي تهاجم فرهنگي

1- شیوه های تهاجم فرهنگی ......................................................................................... 70
1-1 تربيت دست آموزه ها .......................................................................................... 70
1-2 ترويج الگوه هاي غرب ...................................................................................... 70
1-3 تضعيف باورهاي ديني ....................................................................................... 70
1-4 ترويج و تفكر جدايي از سياست و تضاد بين علم و دين ...................................... 70
1-5 ايجاد نيازهاي كاذب در ميان اقوام و ملل ............................................................. 70
1-6 تغيير فرقه هاي ساختگي .................................................................................... 70
1-7 ترويج فرقه هاي ساختگي ................................................................................. 80-70
1-8 تخريب و ترور شخصيتهاي بزرگ جوامع ............................................................ 80
ح
1-9 مدگرايي ............................................................................................................. 81-80
1-10 روسپي گري .................................................................................................... 82-81
1-11 اباحه گري ...................................................................................................... 83-82
1-12 ترويج بدحجابي ............................................................................................... 84-83
2- عوامل عهده بر حجابی ....................................................................................... 76-75
3- پیامدهای بد حجابی ........................................................................................... 77-76
4- عروسك باربي ..................................................................................................... 77
فصل سوم : اهداف دشمنان از سوي تهاجم فرهنگي

انگيزه و هدف دشمن از تهاجم فرهنگي ................................................................ 79
تأمين منافع اقتصادي بزرگترين هدف مهاجمان فرهنگي ........................................ 81-80
هدف اصلي دشمن در تهاجم ............................................................................. 82-81
ولايت فقيه هدف اصلي دشمن در تهاجم فرهنگي ............................................... 83-82

فصل چهارم :آثار و نتايج تهاجم فرهنگي در جامعه

تخريب اعتماد به نفس ملت و هويت ملي ............................................................. 85
نا كار آمد جلوه دادن جمهوري اسلامي و ايجاد بحران مقبوليت ............................. 86-85
امام زدايي از صحنه فرهنگي و اجتماعي ...................................................................87-86
ايجاد بدبيني و بي اعتمادي ميان مردم نسبت به مسؤلان ............................................. 87
تعمیق شكاف هاي اجتماعي .....................................................................................88-87
گسست نسلي و اربين رفتن ميراث فرهنگي ............................................................... 88
تغيير در سبد فرهنگي و سبك زندگي خانواده ها ........................................................90-88
بي تفاوت كردن نسل جوان نسبت به ارزشهاي اعتقادي ............................................. 90
براندازي فرهنگي وسياسي .......................................................................................91-90

 

خ
فصل پنجم :راههاي مقابله با تهاجم فرهنگي

- بصيرت افزايي و شناخت جامع و ابعاد تهاجم فرهنگي ................................................. 93
- معرفت افزايي ديني و ملي ......................................................................................... 95-94
- آگاهي رساني از رشد و پيشرفت كشور ...................................................................... 95
- تبيين اهداف فرهنگ سازان غربي ............................................................................... 96
- تقويت روح افتخار، هويت و خودباوري....................................................................... 96
- تصويرسازي متناسب با انگاره هاي بومي......................................................................... 97
- اهتمام به تعليم و تربيت اسلامي نوجوانان و جوانان و افزايش تقواي عمومي.................... 97
- اهتمام به ايجاد و تقويت نظام خانواده اسلامي .............................................................. 99-98
- احياي جلسات مذهبي ................................................................................................. 99
- برخورد دوستانه و محبت آميز با جوانان ...................................................................... 99

نتیجه گیری .......................................................................................................................101-100
راهکارهای پیشنهادی ................................................................................................... 102
منابع و مآخذ ............................................................................................................. 104-103

 

 

 

د
1


مقدمه
با پيروزي انقلاب اسلامي، نظام سلطه براي حفظ منافع راهبردي و ارزش هاي ليبرال دمكراسي خود دست با اقدام هاي بسياري از قبيل ترور شخصيتها طراحي كودتا، جنگ تحميلي، تحريم هاي گسترده و.... براي مهار و براندازي نظام جمهوري اسلامي ايران زد.
امّا درحوزۀ جنگ سخت به دليل رسوخ و تثبيت مؤلفه هاي اسلامي، فرهنگ ولايت مداري، ايثارو شهادت، مقاومت و پايداري، جديت و مجاهدت و .... در فرهنگ عمومي مردم ايران هيچ يك از اين اقدام هاي منتهي به تحقيق اهداف آنان نگرديد بدين ترتيب نظام سلطه اهداف مطلوب خود را در گرو تضعيف و نابودي فرهنگ ايران جستجو كرد.
دشمنان انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي و در رأس آن ها آمريكا در راستاي تهاجم فرهنگي در خلال سال هاي أخير شيوه هاي مختلفي از قبيل ترويج روحيه ي وابستگي فرهنگي و اعتماد به نفس زدايي و گسترش فساد و فحشا ابتذال، پوشش نامناسب، و بد حجابي زنان، ترويج برهنگيدر بين دختران و پسران، استفاده از رسانه هاي سمعي و بصري به عنوان توان مندترين ابزار تهاجم، دريلفت شبكه هاي تلويزيوني خارجي در نقاط مرزي تبليغ و ترويج سيگار و معتاد كردن جوانان به مواد مخدر و مشروبات الكلي و ترويج موسيقي مبتذل در بين جوانان و نوجوانان به كار گرفته اند.
به طوري كه مقام معظم رهبري در سخناني مي فرمايند دشمن از راه اشاعه فرهنگ غلط، فساد و فحشا سعي مي كند جوان هاي ما را از دست ما بگيرد كاري كه از لحاظ فرهنگي دشمن مي كنند نه تنها يك تهاجم فرهنگي است بلكه بايد گفت يك شبيخون فرهنگي يك غارت فرهنگي و يك قتل عام فرهنگي است امروز دشمن دارد اين كار را با ما مي كند.

2
دشمن براي هجمه فرهنگي نياز به ابزارها و وسايل كار آمد دارد. بنابراين همان طور كه لازمه حملات نظامي ابزار آلات جنگي است لازمه تهاجم فرهنگي نيز وسايلي است تا دشمنان به وسيله آنها گلوله هاي زهرآگين فرهنگي مخالف و تضعيف آن ها به كار ببرد.
اين نوشتار به تأثيرات تهاجم فرهنگي بر رسانه هاي جمعي از جنبه هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته كه نوشتار حاضر در 4بخش تدوين شده كه بخش اول كليات كه شامل فصل اول: طرحنامه، فصل دوم: بيان مقدمات بحث مفهوم شناسي.
بخش دوم: بررسي جايگاه و آثار فرهنگ در جامعه كه شامل فصل اول جايگاه و نقش فرهنگ، فصل دوم: آثار مهم فرهنگ در جامعه.
بخش سوم: بررسي نقش رسانه كه شامل فصل اول: تقسيم بندي انواع رسانه، فصل دوم : نقش و تأثير رسانه ها بر مردم، فصل سوم: مسئوليت اصلي رسانه ها.
بخش چهارم: بررسي تهاجم فرهنگي كه شامل فصل اول: مصاديق و اهداف تهاجم فرهنگي، فصل دوم: روشهاي تهاجم فرهنگي، فصل سوم: اهداف دشمنان از سوي تهاجم فرهنگي، فصل چهارم: آثار و نتايج تهاجم فرهنگي در جامعه ودر واپسين فصل پايان نامه به عنوان راه هاي مقابله با تهاجم فرهنگي با توجه به ابعاد پيچيده تهاجم به ارائه راه كارهاي براي تقابل با اين جنگ عظيم پرداخته ام.

 

بخش اول:
کلیات تحقیق

 

فصل اول:
طرحنامه

 
5
تعریف و تبیین موضوع:
تهاجم واژه عربي از ريشه ي هجم به معني حمله ور شدن و يورش بردن است اما فرهنگ كه فر، به معناي شأن، شوكت، شكوه و هنگ به معناي سنگيني ، تمكين، وقار قصد و اراده مي شود. تهاجم فرهنگي عبارت است از تلاش برنامه ريزي شده و سازمان يافته يك گروه يا يك جامعه براي تحميل باورها، ارزشها و اعتقادات، اخلاقيات و رفتارهاي مورد نظر خويش بر ساير گروه ها و جوامع است كه در آن عناصري از فرهنگ يك قوم بدون هيچ اجبار و الزامي به قوم ديگر منتقل مي شود.
و همچنين حركتي است مرموزانه، حساب شده با برنامه ريزي دقيق كه با استفاده از شيوه ها، ابزارو امكانات متعدد و متنوع براي سست كردن باورها، دگرگوني ارزشها، انحراف انديشه ها، تغيير و تبديل آداب و سنن و نابودي اصل اخلاقي حاكم بريك جامعه انجام مي گيرد.
پس بايد در تبيين تهاجم فرهنگي گفت كه: يك مجموعه ي سياسي يا اقتصادي براي اجراي مقاصد خاص خود و اسير كردن يك ملت به بنيان هاي فرهنگي آن ملت هجوم مي برند، آنها همه ي چيزهاي تازه اي را كه وارد اين كشور و ملت مي كنندبه مرور به قصد جايگزين كردن آنها با فرهنگ و باورهاي ملي آن ملت است كه نام اين تهاجم فرهنگي است.
اهميت و ضرورت تحقيق :
از آنجايي كه بحث تهاجم فرهنگي مهم است و يكي از عوامل گسترش آن رسانه ها هستند كه اين تهاجم فرهنگي مبناي مبارزه با اسلام و فرهنگ ناب ديني است و اينكه به اساس سلام آسيب زده مي شود نابود خواهد شد به همين جهت من را بر آن واداشته كه به تحقيق در مورد اين بحث مهم بپردازم.
اهداف و فوائد تحقيق :
هدف كلي:
مشخص نمودن نقش رسانه هاي جمعي در تمام فرهنگي و راهكارهاي مقابله با آن هدف كلي از اين پژوهشي مي باشد.
اهداف جزئي:
1- روشن كردن مردم نسبت به ميراث علمي و فرهنگي خويش.
6
2- مشخص نمودن ابزار و شيوه هاي تهاجم فرهنگي
پيشينه پژوهش :
از لحاظ تاريخي تهاجم فرهنگي از زمان حضرت آدم و پيدايش انسان در اين جهان برمي گرد زيرا از همان ابتداي تاريخ زندگي اجتماعي همه افراد بشردر گروه حق و باطل قرار داشته است، برخي معتقدند كه مبدأ تاريخي تهاجم فرهنگي غرب در ايران را بايد از آغاز حكومت قاجاريه و كمي قبل از آن فرض كرد زماني كه نادرشاه از دنيارفت و ايران دچار آشوب و بي نظمي شد و انگلستان تحريكات استعماري خود را در منطقه خاورميانه شدت بخشيد.اما شروع اين حركت استعماري در جامعه ايران از زمان اولين اعزام ايرانيان به غرب براي تحصيل و بازگشت آنان به كشور شدت بيشتري به خود گرفت، نخستين ايرانياني كه براي مأموريت و يا تحصيل به غرب سفر كردند، اسيرشبكه فراماسونري شدند.
كه در اين زمينه مقالات و كتابهاي زيادي نوشته شده است كه نويسندگان از جمله: سكينه مهديانيور، محمد قرباني گلشن آباد، احمد حسين شريفي، سيد رضا تقوي و ... كه به بررسي اين موضوع پرداخته اند.
اما تهاجم فرهنگي را دريك نگاه و يك نقطه مثلاًَ مد و بدحجابي، فرقه گرايي روابطي نامشروع بين دختر، پسرمورد بررسي قرار داده اند حال آنكه تهاجم فرهنگي در هر دوره و زمان ابعاد و اهداف جديدي را دنبال كرده است.
كه در اين تحقيق پاياني سعي شد و آن علاوه بر پرداخت اين موضوعات مقابله با تهاجم فرهنگي را با توجه به اوضاع و احوال كشور در دوره هاي زماني مختلف در سطح فرهنگي، اجتماعي، سياسي و علمي مورد بررسي قرار دهيم ازجمله انتخابات 1388 جلوگيري از ترور شخصيتهاي علمي و دانشمندان هسته اي، جلوگيري از فرار مغزها، دادن آموزشي در سطوح عالي.

 

 

7

فرضيه:
به نظر مي رسد رسانه ها در ايجاد بستر گسترش تهاجم فرهنگي يا مقابله با آن نقش بسيارمهمي دارد كه اگر خوب ايفا نشود آثار منفي به جامعه و افكار عمومي و اعتقادات مردم دارد.

سوالهاي تحقيق :
اصلي:
1- رسانه ها چه نقشي در ترويج فرهنگ هادر جامعه دارند.
2- آثار مخرب نقشي منفي رسانه ها در جامعه چيست.
3- با چه راه هايي مي توان با تهاجم فرهنگي دشمن مقابله كرد.
فرعي:
1- آيا تبليغ الگوي مصرفي غرب از سوي رسانه سبب تهاجم در جامعه مي گردد.
2- تهاجم فرهنگي در جامعه چه آثار و نتايجي دارد.

روش تحقيق :
در اين پژوهشي كه يك پژوهشي توصيفي و تحليلي مي باشد سعي شده تا با مراجعه به كتابخانها براي جمع آوري مطالب و روجوع به كتب مربوطه و مقالات و سايت هاي اينترمتي موضوع با بياني جديد براي مخاطبين بيان گردد.

 

 

 

فصل دوم: مفهوم شناسی
- رسانه
- تهاجم فرهنگي
- شبيخون فرهنگي
- ناتوني فرهنگي
- جنگ نرم
9
رسانه :
رسانه يا medid در لغت به معني رساندن است و با آن دسته از وسايلي گفته مي شود كه انتقال دهنده فرهنگ ها و افكار عده اي باشد، رسانه از تهرن هاي جديد به وجود آمده و مورد توجه است. اكنون آنچه كه مصداق اين تعريف است وسايلي همانند: روزنامه ها، مجلات، راديو، تلويزيون، ماهواره، اينترنت، cd ها، ويدئو و .... مي باشد.
رسانه در نوع آموزشي آن به كليه امكاناتي گفته مي شود كه مي تواند شرايطي را در محيط آموزشي به وجود آورند كه تحت آن شرايط، فراگيران ، اطلاعات، رفتار ومهارتهاي جديدي را با درك كامل بدست آورند.
رسانه هم در مفهوم عام و هم در مفهوم خاص آن در جامعه امروز يك ضرورت است و بالاتر از آن يك نياز محسوب مي شود كه اگر نباشد رفتار انسان را مختل مي كند و از سوي ديگر مهمترين ويژگي جامعه امروز تراكم است همانند تراكم جمعيت، تراكم درثروت، تراكم در مسكن، تراكم در الگوي رفتاري و .... و فشردگي اين عناصر باعث تراكم در ارتباطات انساني اجتناع شده است.
لذا توجه به كارگردهاي رسانه ها را افزون نموده است از آنجايي كه اين ابزار مي تواند محتوايي معنوي و يا آداب و روسوم اجتماعي را منتقل نمايد و بدين وسيله واسطه جامعه را تحت تأثير قرار دهد ضرورتاًَ بايد از جامعيتي در تفكرو نگرش جامعه برخوردارباشد لذا رسانه ها بايد در نظر گرفتن ابعاد گوناگون فرهنگ جامعه ها پديده هاي نامناسب را شناسايي نموده و به منظور پيشگيري از اشاعه آن و با توجه به مباني و اصول آن فرهنگ پيامهاي مناسب را اشاعه نمايند تا حتي موجبات تخريب و يا انحراف جنبه هاي ديگر فرهنگي نگردند.
بدين سبب ضروري است به كاركردهاي پنهان و آشكار پيامهاي خود هم توجه نمايند و اين امر ميسر نمي گردد مگر رسانه ها هم به توان پژوهشي و تحقيقي مناسب مجهز گردد.
رسانه ها بستر و مجاري طبيعي تهيه و تو و توزيع اطلاعات در جامعه براي شهروندان هستند و موجب مي شوندكه نيروهاي اجتماعي ضمن وقوف و آگاهي به حقوق خويش ، سهم خود را از قدرت طلب نمايند.

10
نگاهي اجمالي به تلاشهاي در حال انجام در حوزه رسانه هاي منطقه اي و جهاني، اين واقعيت تلخ را آشكار مي سازد كه تقريباًَ تمامي رسانه هاي مسلط جهان اعم از مكتوب، صورتي و تصويري عملاًَ به ابزاري براي استكبار جهاني تبديل گرديده اند، در جهت ترسيم سياست هاي بين المللي و منطقه اي و ترويج فرهنگ غربي و ليبراليسم و مسكولاريسم نفش تنوع فرهنگي و تشويق به تمرد از اصول و ارزشهاي اسلامي و ملي.
پيدايش انواع رسانه هاي نوين، شيوه اطلاع رساني را دگرگون كرده است. به طوري كه رسانه در ميان رويداد و مردم، مسيري مجازي ايجاد كرده و در مدلهاي رسمي، نيمه رسمي يا غير رسمي كه بر خبرگذاري ها و سايت هاي رسمي، وبلاگاها و سايت هاي نسبتاًَ معتبر دلالت دارد،سازو كار خاصي براي امراطلاع رساني و اطلاع يابي تعريف كرده است. پيدايش و توسعه رسانه هاي غير رسمي يا نيمه رسمي جهاني با عنوان وبلاگ نيز كه روزانه بر تعدادآنها افزوده ميشود، تأثير بسزايي برامر اطلاع رساني در مدلهاي جديد با محوريت كاربر دارد. اين مسئله حجم محتواي توليد شده را در جهان تا حد زيادي افزايش مي دهد، از سوي ديگر ميزان مشاركت اجتماعي كاربران را بيشتر كرده و به موازات آن آگاهي روز آمد كاربران را نيز ارتقاء مي بخشد. در نتيجه ورود به عصر جامعه اطلاعاتي و تولد و گسترش رسانه هاي الكترونيكي و اينترنتي، مرز ميان رويداد و مردم را باريك تر از قبل معرفي كرده است.

 

 

11
تهاجم فرهنگي :
تهاجم واژه هاي عربي از ريشه حجم به معناي حمله ور شدن و به ديگري يورش بردن است تهاجم بروزن تفاعل به معني برخورد و هجوم دو طرفه است و در اينجا به معناي جحم يك طرفه ويك جانبه است.
تهاجم فرهنگي عبارت است از : تلاش برنامه ريزي شده و سازمان يافته يك گروه يا يك جامعه براي تحميل باورها، ارزشها و اعتقادات، اخلاقيات و رفتار هاي مورد نظر خويش بر ساير گروه ها و جوامع است كه در آن عناصري از فرهنگ يك قوم بدون هيچ اجبار والزامي به قوم ديگر منتقل ميشود.
رهبر اندبشور انقلاب اسلامي تهاجم فرهنگي را اين گونه تعريف مي كند.
تهاجم فرهنگي به اين معناست كه يك مجموعه سياسي و يا اقتصادي براي اجراي مقاصد خاص خود و اسارت يك ملت، به بنيان هاي فرهنگي آن ملت هجوم مي برد. در اين هجوم باورهاي تازه اي را به زور و به قصد جايگزيني با فرهنگ و باورهاي ملي آن ملت وارد كشور مي كنند.
تهاجم فرهنگي حركتي است مرموزانه، حساب شده و همواره با برنامه ريزي دقيق و با استفاده از شيوه ها و ابزار و امكانات متعدد ومتنوع براي سست كردن باورها، دگرگوني ارزش ها، انحراف ريشه ها، تغيير وتبديل ادب و سنن و نابودي اصول اخلاقي حاكم بريك جامعه است.
تهاجم فرهنگي از قرن بيشتم متداول شد و از ترفندهاي استعمارگران همين تهاجم بوده كه قصد اصلي آنان به ابتذال كشاندن و عقب نگه داشتن ملتهاي ديگر است آنان انواع توليدات كارخانه هاي خود را به كشور موردنظر صادر مي كنندو كشورمقابل نيز به احترام هرچه تمام تر به معرفي كالاهاي آنان مي پردازد، ولي غافل از اينكه دشمن كم كم به مرور زمان و با استفاده از شيوه هاي جديدتر فكر و عقيده ملت ديگر را تصرف مي كند و فرهنگ مقابل به جز مصرف و تقليد نمي توانند با فرهنگ مهاجم مقابله كنند و سرانجام ملت به نابودي كشانده مي شود.


12
بنابراين تهاجم فرهنگي به مفهوم نفس هويت فرهنگي و ملي، پذيرش سلطه فكري و فرهنگ بيگانه، تغيير باورها و رفتارها براساس ارزشهاي مهاجمان، دگرگدني روشها و آداب و روسوم زندگي فردي و اجتماعي منطبق با الگوهي بيگانه مي باشد.
بيگانگان براي در هم شكستن اركان فرهنگي يك ملت، با برنامه ريزي هاي دقيق و روشهاي متعدد و كارساز، به حوزه فرهنگي ملت مورد نظر هجوم مي برند و آنان را از آن ارزشها به كلي جدا ميسازند.
هدف از تهاجم فرهنگي، با كنترل فرآيند تصميم گيري و شيوه اطلاع رساني و تغيير در نظام ارزشي هاست كه منجر به استيلاي سياسي و اقتصادي آنها مي شود بدين ترتيب كه مهاجم فرهنگي، سعي ميكند با استفاده از برتري اقتصادي، سياسي، نظامي، اجتماعي، و فن آوري، به مباني انديشه و رفتار يك ملت هجوم آورد و با تجديد، تضعيف، تحريك و احياناًَ نفس و طرد آنها، زمينه حاكميت انديشه ها، ارزشها ورفتارهاي مطلوب خويش را فراهم آورد.
اساساًَ كالاهاي فرهنگي اين گروه دو دسته است كه يكي مصرف داخلي دارد و ديگري كالاي معرفي صادراتي است كه پوچ گرايي و فساد را رواج مي دهد و در واقع در اثر تهاجم اين نوع اخير از كالاها در كشورهاي مقصد، فرهنگ مهاجم به اين كشورها راه مي يابد.
« براي مثال مي توان به ويژگي اخلاقي كار اشاره نمودكه هيچ گاه به كشور مورد تهاجم منتقل نشده است. ايت ترويج از طريق زور نيست بلكه با بهره گيري از قوانين بازتاب هاي شرطي است كه انسان بر طبق آن به محركهاي خارجي پايين ميدهد.»

 

 


13
شبيخون فرهنگي :
شبيخون فرهنگي در فرهنگ عهيد به معناي حمله ناگهاني بر دشمن هنگام شب؛ شب تاز و شب تازي هم گفته اند. در اسكندر نامه نظامي به معناي جنگ و قتال آمده است. شبيخون اضافه مقلوب يعني خون شب و به وقت شب پنهان شدن و بردشمن تاختن در شب، قتل عام كردن موج دشمن در تاريكي شب است زماني از واژه شبيخون به معني تهاجم استفاده مي گردد كه جامعه از برنامه هاي استكبار غافل باشد و يا اينكه تهاجم استكبار را جدي نگرفته باشد. اين اصطلاح همچون تهاجم فرهنگي اولين بار توسط مقام معظم رهبري بيان شد.ايشان در سال 1372 تغيير شببخون فرهنگي را بعد از گوسزد كردن مكرر تهاجم فرهنگي مطرح نمودند با اين اميد كه در خصوص مبارزه با شبيخون فرهنگي برنامه ريزي صورت گيرد. مقام معظم رهبري در ديدار با فرماندهان گردان هاي عاشورا بسيج سراسر كشور بيان كردند: كاري كه دشمن از لحاظ فرهنگي انجام مي دهد يك شبيخون، غارت و قتل عام فرهنگي است.
شبيخون فرهنگي روندي تندتر و بنيادي تري است كه استقلال فرهنگي يك كشور را هدف قرار مي دهد.گروه هدف در برنامه هاي دشمن گروههاي جوانان و نوجوانان و كودكان است و هدف دشمن سست كردن پايه هاي اعتقادي اين نسل است و براي رسيدن با اين هدف دنبال خلاءها هستند. خلاء هايي كه برنامه هاي فرهنگي نهادهاي فرهنگي ما براي نسل جديد نتوانستند پر كنند. هر چند از زمان طرح موضوع شبيخون فرهنگي چند سالي مي گذرد اما براي درك ابزارها و ميدان هاي آن، هنوز اذهان عمومي و سرد مداران امر فرهنگ و فرهنگ سازي به طور كامل و جدي توجه خود را بدان معطوف نداشته اند. حال آنكه فرهنگ مهاجم با هوشياري و دقت بسيار، دلهاي پرشور نسل جوان را نشانه گرفته و با سرعتي وصف ناپذير در اين راستا حركت مي كند. اما آنچه مهم است طرح و شناخت دقيق اين نظام درهم پيچيده و خطرناك است كه موجب مي شود حداقل شناخت و نگرشي براي مخاطبان اين سيل عظيم ايجاد شود تا با اندكي تأمل به آن بنگرند.تا شايد بي وقفه تسليم اين سلاح قدرتمند نشوند.انقلاب مخملي، تهاجم فرهنگي، ناتوي فرهنگي،شبيخون فرهنگي وجنگ رسانه اي، نام هايي است كه گفتار رسمي جمهوري اسلامي ايران به هر گونه فعاليت سازمان هاي
14
غيردولتي جنبش هاي مدني، صنفي و حقوق بشرمي دهد.با استقرار جمهوري اسلامي در ايران هرچند پايه هاي اخلاقي و هشدارهايي كه ايشان در اين زمينه دادند به تلاش پيگير دشمنان براي بازگرداندن ناامني هاي اخلاقي به جامعه مربوط مي شد.
همانطور كه مي دانيد دهه اول انقلاب به شبيخون گسترده نظامي استكبار و عوامل داخلي آن سپري شد. دهه دوم در حالي كه جامعه انقلابي خود را براي استقرار نظام جديد و جبران نابسامانيهاي مبني از انقلاب و ترسيم خسارتهاي فراوان ناشي از دفاع مقدس و اجراي برنامه هاي وسيع سازندگي آماده مي ساخت با هشدار و انذار هاي نسبت به شبيخون فرهنگي مواجه شد.همگام با سازندگي گسترده، موسسات و نهادها و بنيادها و ارگانهاي فرهنگي، مذهبي و ستادهاي نماز جمعه و جماعت و هم چنين سازمانهاي مسئول دولتي، به ويژه رسانه ملي صدا و سيما و رسانه هاي نوشتاري با صرف بودجه هاي كلان و اجراي برنامه هاي گوناگون سلبي و ايجابي براي مقابله با اين شبيخون وارد ميدان شدند و امروز در سالهاي پاياني دهه سوم، نسل سوم انقلاب در شرايطي شكل مي گيرد كه فراخوان مبارزه با فقر و فساد و تبعيفي از يك سو و دل نگراني هاي بزرگان دين و فرهنگ از استعاله فرهنگي جوانان از سوي ديگر، در فضاي جامعه طنين انداز است.از ديگر عوامل شبيخون ابزارهاي ارتباط جمعي در رسانه هاي الكترونيكي و ماهواره هاي تصويري و برزگراههاي اطلاعاتي، اينترنت مي باشند. كه مرزهاي جعرافيايي را نور ديده و حاكميت هاي ملي و فرهنگي را در هم كوبيده است.
جهاني شدن سرمايه و تجارت و نيز به عنوان معلول اين واقعيت ها و هم چنين به عنوان عاملي كارساز براي كمرنگ شدن نقش ملت ها و دولت ها در اعماق حاكميت خويش بايد مورد قرار گيرد.
در كشورما بيش از10 سال از طرح شبيخون فرهنگي غرب مي گذرد.در اين مدت ارگان ها ونهادهاي فرهنگي و هيأت ديني و سازمان هاي بزرگ تبليغاتي مذهبي و ستاد هاي گوناگون برگزاري مراسم عبادي وسياسي و نيز رسانه هاي ارتباطي جمعي به ويژه صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران و نيز تشكيلات دولتي و ديگر دست اندركاران و متوليان دين و فرهنگ و رسانه هاي نوشتاري، هر كدام به متناسب امكانات سازماني و مالي وظايف ساختاري خود عهد دار تهيه و اجراي طرح هاي مقابله با اين شبيخون بوده اند.
15
ناتوي فرهنگي:
مسئله ناتوي فرهنگي پديده اي قرن بيستمي است كه در واقع شكل جديدي از جهان گشايي غربي است. بنا براين نظريه پردازان در كشورهاي مختلف در حال پيشرفته يا جهان سومي كه در معرض اين پديده هستند به بررسي آن پرداخته انددر مواردي انديشمندان غربي نيز مسئله را پذيرفته از جهاتي آن را تحليل كرده اند.
فرهنگ، كليت به هم پيوسته اي از ارزشها، اعتقادات، آداب وسنن، احساسات و گرايشات، افكار و انديشه ها ، بينشهاو عناصر سازنده و شكل دهنده شخصيت و اخلاق و اعمال هر قوم و ملتي است. اساس تمرن هر جامعه كه هويت دهنده آن نيز هست. فرهنگ مبنايي است كه بايد جهت دهنده به ساير حوزه ها چون سياست و اقتصاد باشد فرهنگ اهميت و تأخير بسياري در شكل دهي مناسبات بين كشورها داشته است.
ناتوي فرهنگي كه بهد از سقوط ماركسيسم و جنگ سرد وطرح شد در واقع پيمان ناتو را از جنبه نظامي، امنيتي به سمت فرهنگي سوق داد و به ابزار فرهنگي به عنوان سربازاني نگاه مي كرد كه بايد به جهان گشايي بپردازند. در اين دوران كه انفجار بزرگ اخبار و اطلاعات اتفاق افتاده بود نقش مرزها و دولتها در توليد فرهنگ رو به كاهش مي رفت وتلاش براي ايجاد دهكده واحدجهاني با كد خدايي صهيونيسم بين الملل افزايش مي يافت.اين تلاش منجر به ايجاديكسان سازي فرهنگي وهويتي مي شد كه در جهت هدف بزرگ قوم يهود ليني سيطره بركل جهان و تسخير عالم بود.
نظريه پردازان صهيونيسم بين الملل معتقد بودند كه بايد افكار و دلها را تسخير كرد تا بتوان با جهت دهي آنها به اهداف و اغراض رسيد در اين تسخير و جهان گشايي بزرگترين مانع و سدراه ، دين مبين اسلام است. بسياري معتقدند به تقابل اسلام با غرب هستند اما در واقع تقابل حقيقي اسلام با پشت پرده ي غرب يعني تفكر صهيونيستي است.
همان تفكري كه با زيركي و پنهان كاري توسط سرد مداران آمريكايي و اسرائيلي ، قدرت و ثروت غرب اروپايي را در دست داردو به راحتي مي تواند سران اروپا را بازي دهد.

16
و قطعاًَ به جهان سومي ها رحم نخواهد كرد و ناتوي فرهنگي تلاش مي كند تا از طريق تأثيرگذاري برافكارعمومي مردم در كشورهاي جهان سوم. آنها را چنان در جهت منافع و اهداف غرب هدايت كند كه مردم اين كشورها در مواقع لزوم به پياده نظام قدرتهاي بيگانه تبديل شوند.
و از همين مردم براي ساقط كردن دولتهايشان استفاده مي شود مانند اتفاقي كه در جريان انقلابهاي مخملي در كشورهاي چون اوكراين يا گرجستان افتاد.
ناتوي فرهنگي كه ريشه در انسان مداري غرب دارد، تلاش مي كند تا با مسئله دهكده واحد جهاني و همسان سازي فرهنگي، هويتهاي اصيل مردم هر منطقه را كمرنگ كند و از بين ببرد و هويت جديدي از انسان مدرن مصرفگراي تابعي بي تفاوت را جايگزين نمايد و در راستاي اين هدف از ابزار گوناگون استفاده ميكنند حتي سازمانهاي بين المللي هم با عناوين در قالبهاي متفاوت در همين جهت ي كنند. يكي از مهمترين اين سازمانها يونسكو بازوي فرهنگي سازمان ملل است كه به صورت تبعيض آميزي با فرهنگهاي ملل گوناگون برخورد مي كند. حتما سازمانهاي اقتصادي هم مي توانند در راستاي اهداف فرهنگي، با تغيير خواسته ها و الگوهاي مصرفي مردم، بر ارزشها و باورهاي آنها تأثير گذارند و در واقع تأثير متقابل اقتصاد- فرهنگ و سايت فرهنگ كمك شاياني در شكل دهي دهكده واحد جهاني مي كند.
رسانه ها از ابزار مهمي هستند كه در ناتوي فرهنگي به كار گرفته مي شود تا هويت واحد انسان مدرن غربي را جايگزين هويت هاي ملي ديني كنند، راديو، تلويزيون، اينترنت، ماهواره، بازيهاي رايانه اي كه اسطوره ها و الگوهاي جديدي را مطرح ي كنند و از طريق ايجاد خود باختگي فرهنگي و ترويج روحيه بي تفاوتي سبب مي شود كه اسطوره هاي ملت تضعيف، تخريب و نابود شوند و يا آنچنان برقوميتها تأكيد ميكنند و با ايجاد فرقه هاي جديد و دست ساخته تلاش مي كنند تا درگيري هاي داخلي و خونريزي هاي قومي را مقدمه سستي و اضمحلال فرهنگي ملت ها قرار دهند. به طوري كه ترويج فرهنگ و هنجارهاي غربي از طريق سازو كارهاي تربيتي، آموزشي و استفاده از ابزار رسانه همچنين ترويج اسلام سكولارو تقويت سلفي گري و گرايش به مذاهب انحرافي از بخشهاي مهم و نرم افزاري طرح خاورميانه بزرگ است. نومحافظه كاران معتقدند با تحقق اين بخش مهمترين مانع در برابر غرب يعني تمدن اسلامي را دچار استعاله كرده و در هنجارهاي غربي هضم كنند.

17
در اينجا بار ديگر به اين نكته مهم اشاره مي كنيم كه پشت پرده غرب تفكر صهيونيسم با آرمان سيطره بر جهان قرار گرفته است به طور كلي شاخص ها و اهداف تهاجمي فرهنگي مبتني برتبعيض و نابودي بين فرهنگ مهاجم و مورد هجوم است.
تهاجم فرهنگي خواهان سلطه و ايجاد وابستگي است كه پيروي يك طرفه و شكست طرف مقابل را به همراه دارد و استراتژي آن جنگ بي پايان، هميشگي و نا برابر است.

جنگ نرم:
جنگ نرم عبارت است از« استفاده طراحي شده از تبليغات و ابزارهاي مربوط به آن براي نفوذ در مختصات فكري دشمن با توسل به شيوه هايي كه موجب پيشرفت مقاصد امنيت ملي مجري ميشود.»
يا به عبارت ديگر هرگونه اقدام نرم، رواني و تبليغات رسانه اي كه جامعه هدف را نشان گرفته و بدون درگيري و استفاده از زور و اجبار، جامعه هدف را به انفعال و شكست وا مي دارد «جنگ نرم» خوانده مي شود.
ساده تر بگويم، دشمن حتي خواسته خود را در اين حوزه نيز برتحميل كرده است، يعني ائ است كه حيطه ي مطالعاتي ما را در مورد جنگ نرم تعيين مي كند و او است كه ما را وا مي دارد هر روز از داشته هاي حقيقي و ارزشمندخود بيشتر فاصله بگيريم و در ورطه اي قدم بر داريم كه كوچك ترين خطري براي دشمن نداشته باشد.
جنگ نرم در حوزه ي سايت از پيچيده ترين و مهمترين عرصه ها محسوب مي شود و خوش بختانه حجم زيادي از تحقيقات انجام شد. در حوزه جنگ نرم ناظر بر مسائل سياسي است كه دليل اصلي آن محسوس بودن و قابل دسترس بودن آن است.
هدف نمايي دشمن در جنگ نرم نفوذ و تسلط برمداري ذهني و قلبي انسان هاست به گونه اي كه خواست و اراده انسانهاي هدف همان خواست كشور مقابل باشد برخي براين باورند كه دستيابي به اين اهداف يك شبه به ذهن دشمن خطور كرده است و فرداي آن روز دست به كار شده است و همچنان مشغول برنامه هاي تعريف شده ي اوليه است ولي واقع امر اين است كه آن چه امروز در جريان است محصول پيچيده ترين مراكز علمي و تحقيقاتي است كه از سال ها قبل و با استفاده از
18
مجرب ترين كارشناسان در رشته هاي مختلف تدارك ديده شده است و به دليل ساختار منعطف وسيال آن پيش بيني و مقابله با برنامه هاي آتي نيز امري دشوار و خطير به شمار مي رود.
از رايح ترين ابزارهاي جنگ نرم اينترنت و شبكه هاي ماهواره اي هستند كه امروز اين دو پديده ديني اينترنت و شبكه هاي ماهواره اي در برگيرنده ي اشكال گوناگون از ابزارهاي ارتباطي است تا جايي امروزه انواع نشريات و كتب گوناگون نيز از طريق اينترنت به سمع و نظر مخاطبين مي رسد، اگر چه ابزارهاي مورد استفاده در جنگ نرم به سرعت در حال تغيير است و هر روز شاهد به كارگيري ابزار و روشي نو در اين عرصه هستيم.

 

 

19
يكي از ويژگي هاي جنگ نرم، تدريجي و پنهاني و مخفيانه بودن آن است. به همين دليل، تشخيص آن، به وبژه در مراحل اوليه نياز به بصيرت و روشن بيني خاصي دارد خطر اصلي جنگ نرم هم از همين جهت است كه بسياري از مردم و حتي تقسيم گيران سياسي، فرهنگي جامعه، متوجه آن مي شوند و حاضر نيستند وجود آن را بپذيرند. به همين دليل در مقابل كساني كه از وقوع چنين جنگي سخن مي گويند، مقاومت مي كنند و آنان را به « توهم جنگ» و « توهم توطئه» متهم مي كنند.
مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي، در ديدار با جمعي از هنرمندان در تاريخ 14/6/1388 فرمودند.
« جنگ نرم راست است. اين يك واقعيت است.» يعني الان جنگ است.
البته اين حرف را من امروز نمي زنم. من از بعد از جنگ سال 1367 هميشه اين را گفته ام؛ بارها و بارها علت اين است كه من صحنه را مي بينم. چه كنم اگر كسي نمي بيند؟! چه كار كند انسان بر من دارم مي بينم صحنه را، مي بينم تجهيز را، مي بينم صف آرايي را مي بينم دهان هاي از حقد و غضب گشوده شد و دندان هاي باغيظ به هم فشرده شد و عليه انقلاب و عليه امام و عليه همه ي اين آرمانها و عليع همه ي آن كساني كه با اين دل بسته اند را؛ اينها را انسان دارد مي بيند خب چكار كند؟ اين تمام نشده چون تمام نشده وظيفه داريم.

 

 

بخش دوم:
بررسي جايگاه وآثار فرهنگ
در جامعه
فصل اول
جايگاه و نقش فرهنگ
1- فرهنگ چيست؟
2- جايگاه و نقش فرهنگ
21
فرهنگ چيست ؟
انسان موجودي است كه با تمام موجودات و حيوانات غير هم نوع خود تفاوتهاي اساسي دارد از جمله تفاوتهاي مهم انسان كه در منابع و كتب علوم اجتماعي به آن اشاره شده است. گروه جويي و زيست اجتماعي، سخن گفتن ابزار سازي، انديشمندي، و هدف داري مي باشد انسان از ابتداي حضور خود در زمين نيازهايي داشته تا به كمك آنها تا ادامه حيات دهد. براي ادامه حياط كاركرده، ابزار ساخته و با وسايل امكانات مختلف اقدام به توليد كرده است.
توليد وتلاش آدمي براي فراهم كردن و ساختن چيزهايي است كه در مورد دلخواه انسان است و در طبيعت و يا توليد نيازمند وسايل و ابزار است لذا ابزاري سازي را پيشه كرده است، ابزار سازي و ايجاد امنيت، لزوم همكاري با ديگر انسانها را در مورد توجه قرار دارد از اين رو آدمي به جمع توجه مي كند در جمعيت ايجاد ارتباط با همنوعان سخن گفتن ضروري مي شود و سخن گفتن علاوه بر ايجاد ارتباط به تقويت و انتقال تجربه افراد مي انجامد. به اين ترتيب هم گرو، اجتماعي، اقدام به ساختن ابزارها و توليد مشترك مي كنند تا به حيات مورد نظر و دلخواه خود ادامه دهند.
ساده ترين عناصر زندگي جمعي كنش اجتماعي است، كنش اجتماعي مجموعه حركات شخصي است كه يك فرد براي تحقق هدف نسبت به فرد ديگر نشان مي دهد. كنش اجتماعي در برگيرنده برخوردهاي اجتماعي است، برخورد اجتماعي اولين اثري است كه در قالب جسمي يا روحي توسط يك انسان بر انسان ديگر بوجود مي آيد.چنين كنشي كارتحريك صورت مي گيرد. به دنبال هر تحريك انسان اول به پاسخ يا واكنش انسان دوم به وجود مي آيد. چنين كنشي مداوم است لذا تعريف يك متقابل اجتماعي به وجود مي آيد.
ارتباطي است كه به شكلهاي مختلف مثل تقليد، تلقين، سخن گفتن و انتقال تجربه از انساني به انسان و از نسلي به نسل بعد منتقل مي شود و به تدريج نوعي هماهنگي در كنش هاي متقابل اجتماعي به وجود مي آيد كه سبب مي شود آدمي ازهنگام زادناز جامعه آموزش گرفته و متكي به آن گردد و لذا خواسته يا ناخواسته به حفظ جامعه و استقرار نظم در آن كمك كند.

22
جايگاه و نقش فرهنگ:
فرهنگ، در زندگي انسان، نقشي تعيين كننده اي دارد، زيرا يكي از وجوه مميز انسان از ساير موجودات زنده فرهنگ است، فرهنگ هويت انساني انسان را مي سازد و ابعاد گوناگون زندگي انسان را مشكل مي دهد اين معنا از چنان شدتي برخوردار است كه برخي در تعريف اين موجود راست قامت پهن ناخن برهنه پوست موز گفته اند: انسان موجودي فرهنگي است.
رفتارهاي مختلف و انگيزه هاي گوناگون بشر، هميشه تحت تأثير فرهنگ قرار داشته است، و به هر اندازه مايه هاي فرهنگي فرهنگ عميق تر، جامع تر و هماهنگي آن با خواسته هاي طبيعي و فطرت انسان، بيشتر باشد نفوذ و تأثير گسترده تري خواهد داشت.
انسان ها با فرهنگ خود زندگي مي كنند و با فرهنگ خود مي ميرند ودر هيچ دوران و موقعيتي نبوده است كه انسان جداي از فرهنگ زندگي كرده باشد. يكي ازرسالت هاي فرهنگ، قالب بندي زندگي است؛ به اين معنا كه نقشه ي عمارت و بناي زندگي را فرهنگ ترسيم مي كند و انسان ها
از اين جهت هميشه مديون فرهنگ بوده وهستن.
ارزشهاي گران بهايي چون غرور ملّي، روحيه اعتماد به خويش، نوآوري و خلاقيت، پاي بندي به ميثاق ها و تعهد و .... از چشمه سار فرهنگ مي جوشند. فرهنگ، مقو له اي دوبعدي است: مادي و معنوي، بعد مادي و

برچسب مطلب:
     بازدیدها: 5643  |  نظرات: 1
مطالب مشابه
بخش نظرات
نام شما:*
ایمیل:
سوال:
پنج بعلاوه شـش؟ ( جواب بصورت عدد نوشته شود )
پاسخ:*
توسط: محمد  |  در تاریخ:17 اردیبهشت 1395 01:33  |  وضعیت:
تاریخ عصویت: --
عالی، خسته نباشید
کلیه حقوق این وب سایت محفوظ و متعلق به سازمان بسیج طلاب و روحانیون گلستان می باشد | طراحی و اجرا : سفارش دات نت